איך ללמוד מיומנות חדשה בקלות

9 טיפים מנסיון של אמני קרקס מקצועיים​

ללמוד מיומנות חדשה מתחלק לשני סוגים: העמקה ברמת המורכבות של מיומנות שכבר יש לנו ניסיון בה או ללמוד משהו חדש לגמרי. לדוגמא, אם יש לי רישיון לרכב ואני לומד לנהוג על משאית זה להעמיק ברמת המורכבות. אני לא מתחיל מאפס את הלימוד. אבל אם בחיים לא ניגנתי על כלי נגינה ואני לא יודע לקרוא תווים, אז ללמוד לנגן על גיטרה זאת מיומנות חדשה לגמרי. 

יש מיומנויות שבהן לרכוש את השלב הראשון זה קל ולהעמיק בהן אחר כך קשה ויש כאלו שהמצב הפוך. לדוגמא ללמוד שפה חדשה, בהתחלה קשה לבטא את הצלילים והכל צריך לשנן בכח. אחר כך מתרגלים, מזהים את התבניות והמוח מבין אינטואיטיבית איך להרכיב משפטים חדשים. דוגמא הפוכה, לעשות ג'אגלינג. לזרוק ולתפוס עם 2-3 כדורים אפשר ללמוד בשעה של תרגול. אבל לעשות ג'אגלינג עם 4 ו-5 כדורים יכול לקחת חודשים ואפילו שנים של אימונים.

כשלומדים מיומנות חדשה וחווים התקדמות מהירה והצלחה קל וכיף לנו להתמיד. אבל כשאנחנו מרגישים שאנחנו לא מתקדמים ולא רואים שיפור, אז מתחילות המחשבות השליליות לצוץ. השלב הזה יכול להגיע מוקדם או מאוחר, תלוי במיומנות ובבן אדם, אבל הוא תמיד מגיע בסופו של דבר. 

לא משנה מה אנחנו מנסים ללמוד, "הסוד" (הלא כל כך סודי) להצלחה הוא התמדה.

  • "הניצחון שייך למתמידים." ~ נפוליאון בונפרטה
  • "כל הדברים הם קשים לפני שהם הופכים קלים." ~ תומאס פולר
  • "אין זה משנה כמה לאט אתה מתקדם, כל עוד אינך עוצר." ~ קונפוציוס
  • "כל ההתחלות קשות, אך קשה מהן היא ההתמדה." ~ חיים נחמן ביאליק

כולנו יודעים את זה ובכל זאת, להתמיד זה הדבר הכי קשה. אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי ללמוד מיומנות חדשה?

אל תמציאו את הגלגל

אין סיבה לבזבז זמן ואנרגיה בלנסות ללמוד משהו חדש לגמרי לבד. מצאו מישהו אחר שכבר למד במומחיות את מה שאתם רוצים לעשות ותלמדו ממנו. זה לא חייב אפילו לעלות כסף. יש המון קורסים ומדריכים חינם באינטרנט כמעט בכל נושא. ככה תוכלו לרכוש מיומנויות חדשות בזמן קצר יותר.

מנטליות של תינוק שלומד ללכת

תשאירו את השיפוטיות והציפיות בחוץ. דמיינו רגע איך חושב תינוק שלומד ללכת.. הכל חדש, מרגש ומסקרן. אין לו מחשבות כמו "אוף אני בחיים לא אלמד את זה.. זה כל כך קשה" או "אני אמור לדעת לעשות את זה כבר". ילד קטן לא מתבייש לשאול שאלות טיפשיות ולא מפחד ממה אחרים יחשבו עליו. הוא בא נקי. כמו דף חלק.  שיפוטיות וציפיות הן האויב של הסקרנות והכיף. נסו תמיד לאמץ את המנטליות של תינוק שלומד ללכת.

כלל 80%-20%

כשלומדים מיומנות חדשה יש את השלב של הלימוד עצמו ויש את שלב התרגול. בשלב התרגול חשוב להתאים את רמת הקושי לפי הכלל הבא: 80 אחוז הצלחה ו-20 אחוז כישלון בכל הנסיונות.

להיכשל באחוזים גבוהים זה מייאש ולא כיף ולכן אנחנו עלולים לפרוש. לעומת זאת להצליח באחוזים גבוהים נותן תחושת סיפוק ומוטיבציה להמשיך לתרגל. מידה מסויימת של כישלון גם חשובה כדי לוודא שאנחנו דוחפים את עצמנו קדימה ולא עומדים במקום. סיבה נוספת היא לרכוש הרגלים וטכניקה נכונה. אם אנחנו נכשלים באחוזים גבוהים זה יכול להיות סימן שהטכניקה שלנו לא נכונה ולכן גם התרגול לא מועיל כי אנחנו מתרגלים טעויות.

תרגול מובנה ומשחק חופשי

רצוי לתרגל בצורה מובנת עם יעדים מדידים וברורים. לדוגמא אם אני מתאמן בג'אגלינג עם 3 כדורים אני יכול להציב לעצמי יעד של 20 זריקות ותפיסות. או לזרוק ולתפוס רצוף בלי להפיל במשך דקה. ככה אני יכול לבדוק את עצמי מול הכלל הקודם של 80%-20%. אם אני סתם זורק, תופס ומפיל בלי לשים לב לכמות והזמן אני לא אוכל להתאים את רמת הקושי של התרגיל. 

חשוב להקדיש חלק מזמן התרגול למשחק חופשי, אימפרוביזציה. במשחק חופשי אני לוקח אלמנטים שהתאמנתי עליהם בנפרד וכבר יש לי שליטה טובה בהם ומשלב אותם ביחד בצורה ספונטנית. לדוגמא אם אני לומד שפה חדשה, תרגול חופשי יהיה לעשות שיחה ספונטנית עם מישהו. 

קאיזן - שיטת השיפור המתמיד

קאיזן היא שיטה שפותחה והתפרסמה ביפן. אחד העקרונות בשיטה הוא עבודה בזמן קצוב ובמנות קטנות. כבני אדם, קשה לנו לפעמים עם שינויים ומשימות גדולות. הרבה יותר קל לנו להתמודד איתם במנות קטנות. השיטה הזאת מאפשר לעקוף את ההתנגדויות הטבעיות שהראש שלנו מייצר.

נניח ואני רוצה לעשות לעצמי הרגל חדש של תרגול מדיטציה כל בוקר במשך שעה. לפי שיטת הקאיזן כדאי לי לפרק את המטרה הזאת למשימות קטנטנות ולהתקדם לאט לאט אך בעקביות. אז בשבוע הראשון אני רק אקום בשעה שבה אני רוצה לתרגל. רק להתרגל לקום בזמן חדש. משימה כל כך קטנה ופשוטה שאין לראש שלי סיבה להתנגד לה. בשבוע השני אני אתרגל 2 דקות. בשבוע השלישי 5 דק' וככה הלאה.

אחרי 3 חודשים אני אגיע ליעד שלי אבל תוך כדי אני אצור הרגל חדש וקבוע בחיים שלי. התרגול יהיה ללא מאמץ או קושי מנטלי. זאת שיטה מאוד מעניינת ואני ממליץ לקרוא עליה בהרחבה בנפרד בספר "צעד קטן לשינוי גדול" מאת רוברט מאורר.

לתרגל במנות קטנות בתדירות גבוהה

מה עדיף אימון של שעתיים פעמיים בשבוע או אימון של חצי שעה ארבעה ימים בשבוע? לפי דעתי ברוב המיומנויות עדיף מנות קטנות במינון גבוה. למה? כי רוב השיפור קורה בכלל כשאנחנו נחים. הגוף צריך זמן לייצר שריר חדש או ליצור קשרים סינפטיים חדשים במוח. זה לא קורה בזמן שאנחנו מתאמנים. זה קורה בלילה כשאנחנו חולמים. 

בנוסף, רובנו לא יכולים להתרכז במשהו אחד למשך זמן ממושך. עזבו זמן ממושך… יש מחקרים שמראים ש-5 דקות זה יותר מדי בשבילנו! לכן מומלץ לפצל את התרגול למנות קטנות ומגוונות כדי למקסם את גרף השיפור שלנו. השיטה הזאת גם מתחברת יפה מאוד לשיטת הקאיזן. 

הימנעו מתרגול משימות רבות במקביל

טיפ נוסף מתוך שיטת הקאיזן הוא להימנע מ"מולטי טאסקינג". תרגול של כמה דברים במקביל גורם למידע חדש שאנחנו לומדים להיות מאוחסן במקום הלא נכון במוח. לעבור בין משימות הופך את התרגול ללא יעיל כי המוח שלנו לא יכול באמת להתרכז בכמה משימות בו זמנית.

לשמור את זה כיף

אחת הדרכים לעזור לעצמנו להתמיד, היא ללמוד ולתרגל בכיף. אפשר להמציא משחקים, לתרגל עם חבר או בקבוצה, לשמוע מוזיקה אהובה או לתרגל במקום שעושה לנו טוב. 

שילוב מיומנויות

רמת המומחיות הכי גבוהה היא היכולת לשלב בין מיומנויות שונות, כלומר שאנחנו מסוגלים לבצע מיומנות או תרגיל כלשהוא בזמן שאנחנו מרוכזים במשהו אחר. לדוגמא לעשות ג'אגלינג תוך כדי רכיבה על חד אופן או לשיר ולנגן בגיטרה באותו הזמן. ברמת ממומחיות זו, אנחנו מסוגלים לבצע את המיומנות בלי להתאמץ, הגוף פועל מתוך אינסטינקט ומדלג על השלב האיטי של לחשוב. שלב זה שימושי רק כשכבר יש לנו שליטה גבוהה במיומנות ועלול לעכב אותנו אם מנסים לשלב מיומנויות מוקדם מדי (כמו שהסברנו בעיקרון ה"מולטי טאסקינג") 

paper airplane divider
גלילה למעלה