השגרות היומיות, החזרות וההכנות המנטליות של מופע קרקס

בזמן שאתם יושבים בקהל ומחכים שיתחיל המופע, לא תמיד קל לראות את העבודה הקשה שמתרחשת מאחורי הקלעים. כל פעלול, כל תנועה, כל הצחוק וההתרגשות הם תוצאה של שעות של עבודה, חזרות אינסופיות והכנות מנטליות מדוקדקות. אז מה באמת קורה מאחורי הקלעים של קרקס לוקי? איך אנחנו עושים שזה יראה כל כך מרשים, מדויק, מצחיק וללא מאמץ?

הסוד טמון בשגרה קפדנית, אימונים, חזרות, תרגולים, והכי חשוב – תשוקה אמיתית למה שאנחנו עושים. בואו איתנו למאחורי הקלעים, שם כל הפלא הזה קורה!

DSC04573-683x1024

היום מתחיל מוקדם: שגרת הבוקר של אמן

בין אם קמים טבעי בזריחת השמש או מצלצול של שעון מעורר, כשהגיע הזמן להתעורר, אנחנו יוצאים מהמיטה בקפיצה. חשוב לא למרוח את הזמן בפינוקים במיטה.

אור שמש:

שלב ראשון הוא לצאת החוצה לראות קצת שמש. עוד לפני הקפה של הבוקר, חשוב להעיר את השעון הביולוגי עם 10 דקות של חשיפה לאור שמש ישיר. הרגל בוקר זה עוזר לגוף להתעורר בצורה טבעית וגם עוזר לאפס מחדש את מחזור השינה.

מתיחות וחיזוק:

בין אם אתם רואים אותנו עומדים על הידיים או עושים סלטות באוויר, אנחנו קודם כל פותחים את היום עם מתיחות, כדי שהגוף יהיה מוכן לכל התרגילים המאתגרים. זה לא רק למנוע פציעות – זה גם מפתח את הגמישות והכוח שיאפשרו לנו לבצע את כל הטריקים הבלתי אפשריים.

הכנה מנטלית:

אומני קרקס לא רק עובדים על השרירים – גם הראש חשוב! טכניקות מיינדפולנס, נשימות עמוקות והדמיות של הופעות מושלמות – כל זה כדי להרגיש שלווים ובטוחים לפני שמתפנים לעשייה האמיתית.

תזונה והידרציה:

אנחנו אוהבים לאכול טוב – ארוחות מלאות חלבונים, פחמימות איכותיות ושומנים טובים, כי אם לא נאכל טוב, איך נוכל להטיס את עצמנו באוויר? השרירים שלנו מלאים במים ולכן חשוב לשתות הרבה ולהחזיר לגוף מלחים שמופרשים בזיעה.

חזרות: ליטוש כל פרט

טכניקה

כל אמן מקדיש זמן לשלמות המיומנות הייחודית שלו. בין אם מדובר בליטוש רצף להטוטים חדש או בשיפור טכניקת אוויר, האימון האישי מחזק דיוק טכני וביטחון יצירתי. האימון כולל זמן צפייה בהופעות קודמות. ניתוח טעויות קטנות וגדולות והתמקדות בנקיון ושיפור הטכניקה.

כוח

לאחר האימון הטכני מגיע השלב של אימון הכח. אימוני כח מתחלקים לקבוצות שרירים. כל יום נתמקד בקבוצת שרירים אחרת. תרגילי כח של אומני קרקס שונים לגמרי ממה שאנשים רגילים לעשות בחדר הכושר. פעלולי קרקס דורשים סינכרון של כל הגוף ולכן נתאמן על תרגילי כח מורכבים המשלבים מספר שרירים בשיתוף פעולה עם שרירי היציבות והליבה.

גמישות

כל אימון כח נגמר בתרגילים למניעת פציעות במפרקים כמו כתף, ברך, שורש כף היד.
נסיים את האימון בעבודה על גמישות אקטיבית. תרגילי גמישות אקטיביים מאריכים את השריר תוך כדי כיווץ. זה אימון שונה ממתיחות פאסיביות וסטטיות. התוצאה היא טווחי תנועה גדולים הנגישים לאמן בכל מצב.

זמן יצירה - אביזרים ותלבושות

אחרי האימונים הפיזיים אפשר לתת לגוף לנוח. ננצל את הזמן הזה לתפור תלבושות או ליצור אביזרים ייחודים.

תלבושות - עיצוב, נוחות, עמידות

יצירת תלבושת כוללת תהליך ארוך של אפיון הצרכים הטכניים של המופע כמו כמה גמיש צריך להיות הבד, כמה הולכים להזיע, כמה כיסים צריך וכו'.
עיצוב אסתטי – התאמת צבעים וצללית של התלבושת לשפה החזותית של המופע ובמיוחד לדמות שהאומן משחק. צורת ההליכה שלו והנוכחות הבימתית.
הרבה פעמים לתלבושת קרקס יהיו מספר שכבות ואביזרים כמו כובע מיוחד, ז'קט, חגורה, נעליים, מזוודה. הכל צריך להיות מותאם למידות האומן ומעוצב בקפידה. תלבושת קרקס זה לא משהו שאפשר לקנות באליאקספרס או בחנות תחפושות.
תהליך התפירה מצריך מומחיות גדולה והבנה מעמיקה בסוגי התפרים, הבדים והחוזק של החומרים תחת תנאי לחץ ושימוש אגרסיביים. חושב לזכור שהתלבושת צריכה להראות טוב גם אחרי 100 הופעות!.

אביזרים - קנוי, משופצר, עבודת יד

אביזרי קרקס מתחלקים ל-3 קטגוריות: קנוי, משופצר, עבודת יד.
את היתרונות באביזירים שניתן לקנות מוכנים, כמו חד אופן או אלות קרקס, לא צריך להסביר. החסרון באביזרים קנויים זה שהם פחות מיוחדים ולכן פחות מעניין לצפות בהם.
אביזר משופצר יכול להיות מוצר קנוי מחנות חומרי בניין, איקאה או מקסטוק ששינינו לו את השימוש עבורו הוא נוצר. למשל פומפה של שירותים הופכת להיות מקל להטוטים אם טיפה מקצרים את המקל. אביזרים כאלו יכולים להיות משעשעים ביותר וגם יחסית קל להכין אותם. כל מה שצריך זה יצירתיות וקצת ניסוי וטעייה.

אבל מה אם הדימיון שלנו הפליג למחוזות שאפילו בייבוא מסין לא חשבו להמציא? אז אנחנו צוללים לתוך עולם האביזרים בייצור עבודת יד. הדפסה בתלת מימד, ריתוך מתכות, נגרות, כימיקלים מקציפים, צבעים מיוחדים, אלקטרוניקה ועוד. הכל אפשרי אם מוכנים להשקיע את הזמן, מאמץ והכסף בתהליך ארוך. כמובן שתמיד אפשר גם להיעזר בבעלי מקצוע אבל אנחנו בקרקס ללוקי אוהבים מאוד לעשות בעצמנו את האביזרים שלנו

041323-Gamma-Phi-Circus-Costume-Design-1

יציאה להופעה

נעמיס את הרכב בהתאם לאירוע ונוודא שלא שכחנו שום דבר עם רשימת ציוד שתמיד תלויה על דלת המחסן.
חשוב לבדוק שהרמקול וכל הסוללות טעונות ושלא שכחנו ללבוש תחתונים. נקח איתנו עוד קפה חם לדרך ויאללה יוצאים. בדרך נסתמך על אפליקציית וויז אבל גם נגזור עוד 15 דק ספייר עבור כל שעת נסיעה. כלומר אם וויז אומר שעתיים נסיעה אנחנו נצא שעתיים וחצי לפני.

בזמן הנסיעה בדרך אפשר להיזכר במופעים קודמים מה היה טוב ומה היו הלקחים לשיפור. נדמיין את האירוע הקרוב ונחשוב איך אפשר להתאים את הטקסט של המופע לאירוע הספציפי. זמן נהיגה הוא זמן מצויין להמציא בדיחות חדשות ולעשות סיעור מוחות.
זמן הנסיעה יכול להיות מוקדש גם להתפתחות אישית והאזנה לפודקאסטים.

הגעה לאירוע והתארגנות

אצלנו אומרים "המופע מתחיל בחנייה של האירוע" כבר ברגע הראשון שפותחים את החלון ואומרים שלום ללקוח/ה באירוע המופע כבר התחיל. חיוך, אדיבות, ראש גדול ולשדר רוגע!
נקח רגע לראות את המקום ולבחור את מיקום המופע. נפרוק את הציוד בזהירות מהאוטו ונתחיל קודם כל בלבדוק את מערכת ההגברה. לאחר מכן נארגן את שאר הציוד ונעזור לסדר את הכסאות והמחצלות לקהל בצורה הכי מדוייקת. לבסוף נעשה חימום קצר ונתלבש.

רגע לפני שנתחיל במופע ניקח נשימה גדולה ונזכיר לעצמנו את 3 עקרונות הבסיס של הליצן: אותנטיות, משחקיות והנאה.

שואו טיים

התוצאה של חודשים של עבודה קשה נחשפת סוף סוף לקהל.

במהלך המופע רצים לנו במקביל כמה דברים:
טקסט –  מה אני אומר עכשיו ומה המשפט הבא. לשים לב לעוצמת הדיבור, אינטונציה, קצב. לא לאלתר מדי אבל גם לא להישמע אוטומטי.
טכניקה – לכל טריק או תרגיל בקרקס יש טכניקה. את הטכניקה ניתן להרגיש וניתן להסביר עם דגשים מילוליים. בזמן המופע הדגשים רצים בראש שניה לפני ביצוע כל תרגיל והריכוז מופנה להתבוננות בתחושה הפנימית. תחושות פנימיות כמו איפה מרכז הכובד שלי כרגע, לנעול ברכיים, לדחוף חזק, לבלום עם הרגליים וכו'
מוסיקה – לרוב קטעי קרקס מסונכרנים עם המוסיקה. תרגיל צריך להתחיל ולהסתיים עם צליל או מקצב מסויים. צריך להכיר את המוסיקה מצויין ולשים לב אם אתה מתואם למוסיקה בכל רגע.
הכנה לקטע הבא – מעבר בין קטעים צריך להתבצע בצורה חלקה בלי ירידת אנרגיה או עצירה. לכן נסווה הכנות טכניות כמו סידור הבמה או החלפת תלבושת, תוך כדי דיבור או פעולה אחרת.

לאחר ההופעה

לאחר ההשתחוויה האחרונה, המופע עוד לא נגמר. הקהל מקיף אותנו בחיוכים ואהבה. אנשים זרים עם פנים חמות, נגשים להגיד תודה, להצטלם ולשאול שאלות. בזמן הזה אנחנו עייפים ורק רוצים להחליף לבגדים נורמלים אבל צריך להתאפק עוד קצת. דווקא ברגעים האלו החוויה הטובה נחרטת סופית בזכרון.

כשאחרון האנשים הולך אנחנו מתחילים את הקיפול אבל לפני זה נעשה משוב זריז בינינו על איך היה ואם יש משהו דחוף שצריך להתייחס עליו. אם תרגיל כלשהו לא הצליח במהלך המופע נעשה אותו שוב ושוב אחרי המופע כשהשרירים עוד חמים והזיכרון טרי. 

בדרך הבייתה נעשה משוב מעמיק על הבדיחות שעבדו והרגעים שהכי אהבנו. אם היה רגע חדש או משהו שפחות עבד, נחשוב איך נוכל לפתור את זה בצורה טובה יותר בפעם הבאה. ככה נוצרות בדיחות חדשות והמופע משתפר כל הזמן.

בבית נתחזק את הציוד. האביזרים והתלבושות נבדקים ומתוקנים לפי הצורך. תחזוקה מתמשכת זו מבטיחה שהם יישארו במצב שיא להופעות עתידיות. תשומת הלב הקפדנית הזו מאריכה את חיי הציוד החשוב ומשפרת את הבטיחות.

מקור הכוח שלנו

השמחה והפליאה שחווים במהלך מופע קרקס הן תוצאות של שעות אינסופיות של מחויבות ועבודה קשה. משגרת הבוקר ועד ההשתחוויה האחרונה, כל שלב דורש תשומת לב לפרטים הכי קטנים ומשעמת עצמית לעמוד בסטנדרטים שהצבנו לעצמנו.

איך יש לנו כח לעשות את כל זה?

התשובה היא שלהיות אומן קרקס זה לא רק עבודה. זאת הזהות שלנו. זאת דרך חיים שבחרנו. אנחנו נהנים מכל שלב בדרך הזאת מאיך שהגוף כואב בבוקר אחרי יום אימונים והופעות ועד המבט בעיניים של הילד ששואל "איך עשיתם את זה" בפליאה קסומה.

מופעי קרקס הם יותר מבידור; הם חגיגה של יצירתיות, משמעת והרוח האנושית. הם מעוררים השראה בקהל לחלום בגדול ולהעריך את המאמץ שמאחורי כל פעולה. בקרקס לוקי, אנו מאמינים שהמחויבות שלנו מאחורי הקלעים היא זו שהופכת את הקסם על הבמה לאפשרי.

paper airplane divider
Scroll to Top