איך נולד מופע קרקס חדש

כאשר האורות כבים, המוזיקה מתגברת והאמנים עולים לבמה, הקהל נשאב לעולם קסום ומרגש. מאקרובטיקה שמפרה את חוקי הכבידה, דרך ג'אגלינג מדויק ועד להופעות אש מהפנטות, כל רגע נראה כמו קסם. אבל מאחורי כל קפיצה מושלמת, כל תרגיל מסונכרן וכל רגע עוצר נשימה – מסתתרים שנים של עבודה קשה, אימונים אינטנסיביים והרבה מסירות.

יצירת מופע קרקס היא הרבה מעבר לאימוני טריקים. זו דרך חיים שמבוססת על משמעת, יצירתיות ולמידה מתמדת. בואו נציץ מאחורי הקלעים ונגלה איך הופכים כישרון גולמי לאמנות שמותירה את כולם פעורי פה.

איש חולם על מופעי קרקס

ההשראה: הניצוץ שמתחיל את הכול

כל מופע גדול מתחיל מרעיון, חזון שמבעיר את הדמיון. לפעמים זה טריק מסוים שמעורר סיפור, לפעמים מוזיקה שמעוררת רגש, ולפעמים נושא שמכתיב את כל הקונספט של המופע. בשביל להתחיל את מסע היצירה צריך קודם כל למצוא את נקודת ההתחלה. בעולם אין-סופי של אפשרויות בחירה קל ללכת לאיבוד. לכן כשאנחנו מתחילים ליצור מופע חדש אנחנו מחפשים עוגן מרכזי שיחבר אותנו לקרקע. העוגן מגדיר את גבולות הגזרה הראשוניים. אי אפשר להתרחק מדי מהעוגן. ברגע שיש עוגן, מפתחים אותו לקונספט.

קונספט: החוט המקשר את כל החלקים במופע

האם בכלל חייבים שיהיה קונספט למופע?

בשביל ליצור מופע קרקס לא חייבים קונספט. האמת ש"מופע קרקס" הוא כבר קונספט בפני עצמו. רוב מופעי הקרקס בישראל הם רצף של קטעים שאין ביניהם משהו מקשר והתוצאה היא בסדר. אפילו סבבה.
אצלנו "סבבה" זה רמה בינונית ורמה בינונית זה לא משהו ש"סבבה" לנו.

מה זה קונספט?

הנה כמה דוגמאות בשביל להסביר:
מקצועות – שיפוצניק, כבאי, חקלאי, ספורטאי, נינג'ה, שף אסטרונאוטית.
מוסיקה – מופע עם שירי ארץ ישראל, רק להיטים של שנות ה-80
חומרים – מופע שכל האביזרים ממתכת, עץ.
צורות – מופע שכל האביזרים עגולים עם סיפור מעגלי ומסר שלם ועגול.
צבעים – בחירה של צבע דומיננטי יכול ליצור קונספט ויזואלי
*ניתן גם לשלב מספר קונספטים במופע אחד.

בתור יוצרים הקונספט בעצם עוזר לנו להגדיר את עולם התוכן של המופע. עבור הקהל הקונספט עוזר להתחבר למופע בצורה קלה וחזקה יותר כי הראש שלנו אוהב דברים הגיוניים. אם ניקח את הדוגמא של מקצועות נקבל עולם שלם של תוכן: מכלי עבודה דרך שפה מקצועית ועד מיומנויות. למשל לכבאי יש כבאית, סולם, צינור כיבוי אש, גרזן, לפידים. יש לו בגדי עבודה מוגדרים "המדים" שלו. קונספט בנושא חומרים למשל, יתן לנו כללים וגבולות אחרים ויותר רחבים.

איסוף חומרים ומחקר

ברגע שהחלטנו על קונספט אנחנו מתחילים לאסוף חומרים, רעיונות, השראה. המטרה זה להפוך למיני מומחים בתחום שבחרנו לחקור. למשל אם בחרנו לעשות מופע של שף קינוחים – נצפה בתוכניות בישול, נקרא ספרי בישול, נסתובב בחנויות שמוכרות ציוד בישול. נתנסה בעצמנו בהכנת עוגות, רידוד, זילוף, אפייה, הקצפה וכו'. במקביל אנחנו ניצור תיקייה עם מסמך טקסט ונשפוך לשם משפטים שיכולים להתאים לשימוש עתידי. ניצור תיקייה עם תמונות, קישורים וסרטונים להשראה. ניצור רשימת השמעה עם מוסיקה אפשרית שמתאימה לקונספט.

תקופת איסוף החומרים יכולה לקחת כמה חודשים. בזמן הזה אנחנו נותנים לתת מודע להתבשל עם הרעיונות ומתעדים מה שעולה לנו. בשלב יותר מתקדם מתחילים לדמיין איך האביזרים יכולים לשמש בצורה קרקסית כלומר איזה פעלולים ניתן לעשות איתם. איך ניתן להמחיז את המוסיקה שאספנו לקטעים קומיים או מרגשים. מה הדמות ומה המשימה שלה במופע.

מהסוף להתחלה

אחרי שאספנו מספיק חומרים ואנחנו בטוחים שיש לנו מספיק "בשר" על הקונספט שבחרנו, מתחילים לעבוד על הפינאלה של המופע. הפינאלה הוא קטע הסיום. זה צריך להיות הקטע הכי חזק, מרשים, מצחיק, מפתיע במופע כולו. זה הקטע שכולם יזכרו כי אחריו הולכים הביתה.קודם כל מוצאים את היציאה מהמבוך ואז מתחילים ללכת אחורה לנקודת ההתחלה.

הקטע השני הכי חשוב במופע הוא ההתחלה. ה-5 דקות הראשונות של המופע קונות לך את הקהל ל-30 דקות הבאות. בנקודת הפתיחה אנחנו צריכים לבסס לקהל את התפקיד שלו בתור קהל (להשתתף, לעודד, להיות מעורבב, להתרכז). אנחנו צריכים להפגין שליטה ולהראות מקצועיות, שיראו שיש פה עסק עם אומן קרקס ברמה גבוה ושווה לתת לו צ'אנס. בנוסף קטע הפתיחה מציג לקהל את הקונספט, הדמות והסיפור של המופע.

צוללים פנימה

יש לנו קונספט, יש לנו התחלה וסוף כעת נותר למלא את החסר. נוסיף קטעים קומיים, קטעים בשיתוף הקהל, קטעי מעבר. נערבב אותם בסדר ששומר על מרווחה בין קטעים טכניים לקטעים אינטראקטיבים.
נעבור קטע אחרי קטע ונצלול פנימה. אפשר להסתכל על כל קטע בתור מיני מופע בפני עצמו ולעשות את אותו תהליך שעשינו עבור המופע השלם מחדש. כלומר מה תרגיל הסיום של הקטע ומה תרגיל הפתיחה? מה גבולות הגזרה של הקטע?
משם נמשיך לפרק את הקטע למרכיביו השונים: שימוש במוסיקה, תנועה, טקסט, נוכחות בחלל, אביזרים, כוריאוגרפיה.

אביזרים, תלבושות, מוסיקה

במקביל לעבודה על קטעי המופע נתחיל ליצור אביזרים ייחודים שלא ניתן לקנות או לשפצר בהתאם לצרכים שלנו. לצורך כך נשתמש במגוון ענק של כלים: מדפסות תלת מימד, ריתוך וכיפוף מתכות, נגרות, תפירה, כימיקלים מתקדמים ועוד. יצירת אביזרים היא מקצוע שלם בפני עצמו. משלב העיצוב דרך יצירת אבטיפוס ועד יצירת מוצר מוגמר שיכול להחזיק מעמד שנים. זה תחום מרתק שראוי לפוסט מקיף ונפרד.

בשלב ראשון ניצור תלבושת פשוטה יחסית ורק לאחר שהמופע יקבל את צורתו הסופית ניצור תלבושת מושקעת ומעוצבת בהתאם לדמות והצרכים של המופע.

את המוסיקה של כל קטע נערוך לפי הצורך של כל קטע. לעיתים נתאים את משך הקטע למוסיקה ולעיתים להפך. השיר או המנגינה המושלמים לכל רגע הם אחד הדברים הכי חשובים ביצירת מופע.

טעימה מתהליך היצירה של מופע הקרקס "פיס אוף קייק"

מפגש ראשון עם קהל

הרבה לפני שהמופע החדש יעלה בבכורה חגיגית, נציג אותו בפני קהלים מצומצמים ובהופעות הרצה. מעין "נסיעת מבחן" אם תרצו.

השלב הזה יכול גם הוא להימשך חודשים ואפילו יותר, תלוי במיומנות של האומן וביכולת שלו ללמוד מטעויות.

עד עכשיו עבדנו על המופע בראש ובחלל חזרות סטרילי. עכשיו במפגש עם קהל יצופו כל הבעיות שלא צפינו מראש, נבדוק מה עובד ומה פחות. בשלב הזה נעשה המון שינויים קטנים בין כל הופעה ולעיתים נדרש גם לקבל החלטות כואבות כמו לוותר לחלוטין על קטע שעבדנו עליו קשה. יכולות להיות גם הפתעות טובות ונגלה שקטע קצר עובד כל כך מוצלח שנרצה להאריך אותו משמעותית.

השלב הזה מצריך צניעות, משמעת, חשיבה ביקורתית וסבלנות. בשלב זה מרגישים את סוף התהליך אבל הוא עוד רחוק. כמה רחוק? תלוי בסטנדרטים האישיים של היוצר והאומן. יש כאלו שיגידו שתהליך העבודה על המופע אף פעם לא נגמר.

אם אתם מחפשים מופע שכולו השקעה, יצירתיות ואהבה לאומנות הקרקס, אל תחכו! צרו איתנו קשר כבר עכשיו וגלו איך אנחנו יכולים להפוך את האירוע הבא שלכם לחוויה מסחררת שמלאה בצחוק, התרגשות והרבה כיף.  

paper airplane divider
Scroll to Top